Op deze pagina ga ik dieper in op het maakproces van de 5 kunstwerken die samenkomen als ''De Pracht van Imperfectie.'' Ik ga op chronologische wijze door mijn project heen. Scroll gerust verder naar de onderdelen die je interesseren.
Voorwoord
Ik ben dit project begonnen omdat ik klaar was met hoe de wereld om me heen doet alsof alles klopt. Alsof lelijkheid, dood, pijn en ongemak niet bestaan. Alsof iedereen in de pas moet lopen en z’n mond moet houden. Alles moet mooi, veilig en volgens de regels. En als je daar niet in past, ben je het probleem.
Ik wil juist dát laten zien. De kant die mensen liever negeren. De dingen waar ze van wegkijken omdat het schuurt. Niet om te provoceren om het provoceren, maar omdat dit ook de realiteit is. Omdat ik geloof dat schoonheid zit in wat echt is, niet in wat perfect lijkt.
Dit project is mijn manier om alles wat zogenaamd ‘normaal’ is open te breken. Om te laten zien wat eronder zit. Het is rauw, direct en niet bedoeld om je goed te laten voelen. Het is bedoeld om je aan het denken te zetten. Over wat je gelooft, waar je in meegaat, en wat je allemaal slikt zonder het te bevragen.
Vooraf
Ik ben dit project begonnen vanuit eigen fascinatie en ergernis. Klinkt tegenstrijdig, maar dat is het niet. Ik begon met een fascinatie voor overtuigen, een fascinatie voor K.I. techniek en een fascinatie voor mixed media. De ergernis die ik voelde is nu terug te zien in het eindresultaat. Het zijn onderwerpen/standpunten die zwaar wegen voor mij.
Op basis van mijn idee ben ik begonnen met een projectplan dat de essentie van het project vastlegt. De centrale probleemstelling luidt:
"Het probleem dat ik bloot wil leggen, is de ontkenning van de rauwe realiteit. Veel mensen hebben een verdraaid of idealistisch wereldbeeld en vermijden confrontatie. Hierdoor zijn ze onbewust blind voor grotere problemen. Men ontkent oncomfortabele waarheden en duistere realiteiten, wat een bedreiging vormt voor iedereen om ons heen. Door enkel te kijken naar wat comfortabel en acceptabel is, worden belangrijke kwesties genegeerd en blijven schadelijke systemen onopgemerkt voortbestaan."
Dilemma
Ik kwam vrij snel met een dilemma over de inhoud van het project. Wat ga ik nou maken? Ga ik af op maatschappelijke kwesties, om de toeschouwer te informeren en te overtuigen van verdraaide normen en waarden? Of ga ik af op de schoonheid in het ongepolijste, om opnieuw te definiëren wat schoonheid is?
Ik realiseerde me dat het geen kwestie hóeft te zijn van kiezen. Beide richtingen raken aan dezelfde kern: het blootleggen van dat wat onderdrukt, genegeerd of vervormd wordt. Daarom ben ik gaan zoeken naar een manier om de twee te combineren.
Ik realiseerde me dat het geen kwestie hóeft te zijn van kiezen. Beide richtingen raken aan dezelfde kern: het blootleggen van dat wat onderdrukt, genegeerd of vervormd wordt. Daarom ben ik gaan zoeken naar een manier om de twee te combineren.
Mijn oplossing was om elementen uit het alternatieve idee onder te brengen binnen het oorspronkelijke concept. Taboes zoals menstruatie, en thema’s als schoonheidsnormen en stereotypes, kunnen prima passen binnen de oorspronkelijke boodschap. Zo vermijd ik een kunstmatige scheiding en versterk ik juist de gelaagdheid van het werk. Het oorspronkelijke idee komt voort uit frustratie, het alternatieve uit persoonlijke overtuiging. Door die te combineren wordt het project zowel inhoudelijk sterker als persoonlijk relevanter.
Planning + onderzoek
Na mijn dilemma heb ik een lijst aan onderwerpen gemaakt en een bronnenlijst opgesteld. Ook heb ik een planning gemaakt. Ik heb beeldend onderzoek gedaan. Een uitgebreid Milanote-bord hielp mij om overzicht te houden. Ik heb artikelen, statistiek, kunst, muziek een extremistische keerzijdes verzamelt om mijn onderwerpen in kaart te brengen. Met deze extra kennis, bovenop wat ik al van de onderwerpen af wist, was ik perfect voorbereid om mijn project te realiseren.
Prototypes
Ik ben gelijk van start gegaan met het maken van prototypes. Ik heb het besluit genomen in lagen te werken. Ieder werk begon met extra onderzoek, het vaststellen van een probleem en het uitwerken van schetsen. Deze schetsen voedde ik aan lokale K.I. tools om een beeld te genereren. Hier ging ik later dan overheen met mixed media uitingen en tijdens de expo als performance act met fysieke uitingen. Hier kom ik nog op terug.

eerste expositie prototype
Stand van zaken
Op dit punt had ik al een hoop achter de rug. De oriëntatiefase was grondig en doelgericht. Op basis van mijn onderwerpen stelde ik playlists samen ter inspiratie, verzamelde ik extra relevante bronnen en deed ik onderzoek naar visuele elementen. Ik voerde meerdere inhoudelijke projectbesprekingen met betrokkenen. Ook experimenteerde ik met uiteenlopende digitale en creatieve uitingen om de juiste vormentaal te vinden. Deze fase gaf me de basis en richting om het concept gericht uit te werken en keuzes te onderbouwen.
Vervolgstappen
Ik heb hierna het projectplan aangepast, een begin aan de technical rider gemaakt en een bezoek aan de printworkshop gedaan om mogelijkheden te bespreken. Vanuit de medialab lessen van Nina van den Berg heb ik veel kennis opgedaan op het gebied van lokale generatieve K.I. Voor mijn project heb ik verschillende ComfyUI workflows opgebouwd en het gehele programma tot in de code aangepast naar mijn smaak. Ik heb geëxperimenteerd met het genereren van achtergrondbeelden en vanuit dit experiment een testbeeld neergezet voor de Go/No Go presentaties. Deze presentaties waren er om de knoop door te hakken; mag ik door of krijg ik een aanscherping?

schets > achtergrondbeeld > mixed media
Aanscherping
Tijdens het Go/No Go moment kreeg ik een aanscherpingsopdracht mee. De commissie gaf aan dat mijn project sterk is opgezet en goed aansluit bij mijn visie als maker, maar dat er nog onduidelijkheid was over een aantal punten. Zo moest ik op korte termijn een impressie geven van het verwachte eindresultaat, waarin zowel de KI-gegenereerde basis als mijn analoge bewerkingen zichtbaar zijn. Dit om het gesprek te kunnen voeren over wat binnen mijn werk als confronterend of schokkend wordt beschouwd. Tot slot moest ik mijn maakproces en de inhoud van mijn werk beter leren verwoorden, zowel visueel als tekstueel, en duidelijk maken hoe dit aansluit bij mijn professionele doelen.
Experimenteren
Ik ging, volgens planning, bezig met het eerste werk, namelijk over religie. Dit werk heeft het langste gekost in verband met verschillende experimenten. Ik had moeite om goede referenties te vinden voor de schets voor het exacte achtergrondbeeld wat ik wilde genereren. Ik ben toen 3D composities gaan maken om een schets overheen te maken. Echter hadden de modellen en methodes die ik wilde gebruiken zo zijn limitaties. De beelden kwamen er erg lelijk uit. Uiteindelijk ben ik overgegaan op prompt-based beelden, in plaats van met een schets als referentie. Ik gaf de KI-modellen meer vrijheid, maar wist uiteindelijk de resultaten toch naar eigen wil te vormen. Dit door middel van effectieve prompts en uitgebreide workflows. Hoewel de eerste achtergrond beelden dagen gekost hebben om te maken, was dit een sterk leermoment. Na 368 beelden te hebben gegenereerd, talloze tweaks aan de workflows en uiteindelijk 5 geheel verschillende workflows verder kwam ik toch tot de gewenste resultaten (ik was erg perfectionistisch).

mislukt experiment
Bewerken en upscalen
Hoewel veel naar wens was, heb ik (zoals uiteindelijk bij alle achtergrond beelden) veel moeten bewerken. Ik moest grote details aanpassen en ook de kleuren bewerken. Maar daarna was ik nog niet klaar. Het nadeel aan KI beelden is dat ze op lage resolutie gegenereerd worden. Hoog kan ook, maar dit duurt enorm lang. Ik heb de beelden op een resolutie van 832px breed gegenereerd, zodat ik meer kon genereren en vervolgens de definitieve beelden kon upscalen. Echter moest de resolutie van 832px breed naar maar liefst 11811px breed. Dit omdat de uiteindelijke resultaten op groot formaat afgedrukt worden, en je dus elk detail moet kunnen zien. Nou heeft een zelfgemaakte upscale-workflow mij gered. Deze heeft de beelden geupscaled met eigen invulling op details. Het was een lang proces, ik begon met 832px breed en maar liefst 5 uur non-stop werken later kwam ik op mijn gewenste resolutie.

voor en na upscalen
Scans + mixed media
Met behulp van een kwalitatieve printer (HP) en mobiele scanner (IRIScan) heb ik scans gemaakt voor de mixed media laag. Ik heb bijna 1000 verschillende scans verzameld. Deze zijn afkomstig van straat, van boeken en van objecten. Ook heb ik beelden/assets gebruikt die ik al had en heb ik verschillende elementen aangeschaft als bundels. Meer dan bijna 2000 losse beelden, elementen, assets, teksten vonden hun plekje op mijn computer. Ik heb hiervan een selectie toegepast bovenop het achtergrondbeeld. Dit maakte het eerste beeld zo goed als af. Uiteindelijk heb ik nog best wat aangepast, en komt er tijdens de expositie nog een fysieke laag overheen.

zonder en met mixed media uitingen
Tussenpresentatie + triggerwarning
Nou was er vanuit de commissie een zware twijfel of de beelden wel zo schokkend zouden worden als dat ik voorspelde. Tijdens de tussenpresentatie waarbij ik bovenstaande beeld presenteerde bleek dat wel zo te zijn. Een klasgenoot raakte erg emotioneel en dit liep verkeerd af. Ookal is het hele idee van mijn project dat ik met kijkers in gesprek of in discussie ga op basis van hun emotionele reactie, was dit niet hoe ik het voor mij zag. Om die reden heb ik het maken van mijn triggerwarning wat meer prioriteit gegeven. Deze komt bij de expo te hangen om mensen buiten te houden waarvoor de beelden te gevoelig liggen, zoals bijvoorbeeld minderjarigen of mensen met een trauma.

trigger warning
De rest van de beelden
Het eerste beeld duurde enorm lang om te maken, maar door mijn leermomenten en bevindingen heb ik de rest veel sneller en efficiënter kunnen maken. Hier had ik al rekening mee gehouden in mijn planning, waardoor dit geen verassing vormde. Binnen no time had ik ieder beeld af, waardoor ik enorm veel tijd overhield om alles te perfectioneren. Ik heb ruim de tijd gemaakt om voor te bereiden op de fysieke expo, en de performance-act die ik daar ga uitvoeren. Zo heb ik fysieke materialen verzameld in overvloed, uitgezocht hoe ik moet omgaan met bepaalde reacties en uiteraard de tijd genomen om mijn deliverables te halen ver voor de deadlines. Zo ben ik zonder enige zorgen zo relaxt als maar kan voorbereid op het afstuderen.
Korte reflectie
Al en al is dit een enorm leerzaam project geweest voor mij. Ondanks een hoop obstakels was ik overal goed bij voorbereid en heb ik nooit op de rem hoeven drukken. Ik ben enorm tevreden met wat ik gemaakt heb, het is een project waar ik een sterke passie voor voel. Ik ben trots op wat ik bereikt heb, en nog trotser op hoever ik gekomen ben in de afgelopen jaren. Ook enorm veel positieve reacties gehad. Dit project was een groot succes!
Links
HKU EXPOSURE PROFIEL hku.nl/exposure/profiel?vincent-vandijk
PROJECTCAMPUS (slechts toegankelijk voor medestudenten) projectcamp.us/projects/vincent-afstuderen
EINDRESULTAAT vnqt.nl/dpvi
Rechts
hahaha grappig ben je, Vincent!!!!